تجربۀ تفکر

ساخت وبلاگ
به نام خداوند جان و خردتذکر مهم: متن زیر فقط به کار اهل فن فلسفه و علاقه‌مندان به ترجمۀ متون فلسفی می‌آید و خوانندگان عام از آن بهره‌ای اندک دارند. تذکر دادم تا وقتتان را تلف نکنید.ضمن ترجمۀ متنی، تصادفی گذرم افتاد به کتاب منطق ارسطو و خواستم ببینم آیا تقسیم «رأی» به علم و ظن و ظن به ظن اصطلاحی (ثبوت اکثری موضوع) و وهم (عدم ثبوت اکثری موضوع) و شک (ثبوت و عدم ثبوت برابر موضوع) که در منطق ما (مثل منطق مرحوم مظفر) آمده در آن هست یا نه.ناگزیر به ترجمۀ آقای میرشمس‌الدین ادیب‌سلطانی سر زدم و اتفاقی در آن به عبارت جالبی برخوردم که شبیه تعابیر هیدگر بود: «امر رخدادپذیر» (?das Ereignet) که آن را به ترجمۀ دیوید راس فقید نسبت داده بود:«زیراعقیده و امر رخدادپذیر نیز به همین سان ناپایدار است». طبیعةَ رفتم به سروقت ترجمۀ مرحوم راس و با شگفتی دیدم چنین چیزی در آنجا وجود ندارد.عبارت ارسطو این است:καὶ ὁμολογούμενον δ’ οὕτω τοῖς φαινομένοις· ἥ τε γὰρ δόξα ἀβέβαιον, καὶ ἡ φύσις ἡ τοιαύτη (89a5-6)تلفظ متن یونانی: کای هُمُلُگومنُن ده اوتو تویس فاینونمنویس. هی ته گار دُکسا آبِبایون کای هی فوسیس تویائوته(ترجمۀ لفظ به لفظ من: و همنواست آن با پدیدارها. زیرا که عقیده ناپایدار است و طبیعت/ ماهیت آنچنین‌چیزهایی نیز).ترجمۀ آقای ادیب‌سلطانی: ولی این نگرش با بوده‌های مشاهده‌شدنی نیز هماهنگ است؛ زیرا عقیده ناپایدار است، و طبیعت برون‌آخته‌ی آن نیز به همین سان ناپایدار است. (رسم خط برابر اصل).ترجمۀ مختار مجموعۀ دلفی:G. R. G. Mure: This view also fits the observed facts, for opinion is unstable, and so is the kind of being we have described as its object.(این نگاه با واقعیات دیده‌شدنی مطابق است زیرا عقیده، ناپ تجربۀ تفکر...
ما را در سایت تجربۀ تفکر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3denkenserfahrung0 بازدید : 129 تاريخ : يکشنبه 24 مهر 1401 ساعت: 13:16

سلامتجربهٔ تفکر: تجربۀ تفکر...
ما را در سایت تجربۀ تفکر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3denkenserfahrung0 بازدید : 113 تاريخ : يکشنبه 24 مهر 1401 ساعت: 13:16